Tbilisio fotografijos festivalyje – gausus Lietuvos fotografijos pristatymas

Pokario_istorijos,3

Rugsėjo  25 d. Tbilisyje prasidėjo fotografijos festivalis Tbilisi Photo, kuriame ženklią renginių dalį užėmė Lietuvos fotografijos pristatymai. Šiais metais minint Antrojo pasaulinio karo pabaigos 70-metį, neatsitiktinai pagrindine festivalio tema buvo pasirinktas būtent šis karas, keliant klausimą apie jo įtaką, kuri tebejuntama iki šių dienų.

Festivalio atidarymo ceremonijos metu Tbilisio senamiesčio širdyje buvo atidaryta pagrindinė festivalio paroda – Kauno fotografijos galerijos surengta paroda „Pokario istorijos“ (kuratorė Ieva Meilutė-Svinkūnienė), kurioje atskleidžiami trijų menininkų – Indrės Šerpytytės (Lietuva/Anglija), Michalo Iwanowskio (Lenkija/Velsas), Claudijos Heinermann (Vokietija/Olandija) – praeitį aktualizuojantys požiūriai: trys skirtingi vizualiniai pasakojimai, šiuolaikine meno kalba savitai reflektuojantys dramatiškas istorijas, susiklosčiusias pokario Lietuvoje. Parodos atidaryme dalyvavo Lietuvos ambasadorius Gruzijoje Giedrius Puodžiūnas.

Dar kitaip apie karo palikimą pasakoja rugsėjo 27 d. Gruzijos Rašytojų namuose atidaryta Vytauto V. Stanionio paroda „Nuotraukos dokumentams“ (kuratorius Gintaras Česonis). Šiai serijai fotografijas menininkas atspausdino iš savo tėvo, taip pat Vytauto (1917–1966), vienos fotojuostelės, kurioje – Seirijų ir apylinkių gyventojų nuotraukos dokumentams, darytos 1946 m. tarybų valdžiai keičiant pasus į sovientinius. 1987 m. iš tėvo negatyvų atspaustos nekadruotos išdidintos fotografijos pakeitus kontekstą patenka į naują diskurso lauką.

Šis Gruzijoje vykstantis festivalis pasižymi itin įvairia programa: šiemet čia surengta Magnum agentūros fotografo Alex Majoli paroda iš jo kelionių po Gruzijos ir Rusijos fronto liniją po 2008 m. karinio konflikto bei kito Magnum fotografo Antoine D’Agata lauko paroda apie Gruzijos striptizo šokėjas. O
tarptautinė fotografų grupė „Disturb“ istorinėje Tbilisio dalyje ant sienų klijavo didžiulio formato fotografijas su vaizdais iš pabėgėlių krizės karščiausių taškų bei kitomis itin aktualiomis istorijomis, taip kviesdami susimąstyti apie tai, kas vyksta šiandieniniame pasaulyje.

Tbilis Photo siekia pristatyti ne tik garsiausių menininkų kūrybą, bet ir talentingiausius regijono menininkus. Festivalio atidarymo savaitę be parodų čia vyksta gausybė kitų renginių, diskusijų, pristatymų: surengta diskusija su pripažintomis fotografėmis (Justyna Mielnikiewicz, Rena Effendi, Nazik Armenakyan, Anahit Hayrapetyan, Anka Gujabidze, Newsha Tavakolian) „Kaip moterys keičia fotografiją?“, daug tarptautinių apdovanojimų už fotoleidinius pelniusio lietuvio knygų dizainerio Tomo Mrazausko paskaita apie knygos meną. Pirmą kartą surengtas fotografijos leidinių salonas, kuriame buvo galima įsigyti festivalyje dalyvaujančių menininkų knygų.

Vienas populiariausių festivalio renginių – Fotografijos naktis, į kurą pamatyti skirtingos fotografijos iš viso pasaulio susirenka per 10.000 gyventojų. Šiemet po visą senamiestį išmėtytų dešimtyje ekranų buvo pristatyta 111 menininkų iš 15 šalių. Kauno fotografijos galerija naktinių fotoprojekcijų metu pristatė Andrew Mikšio projektą „Disko“, o Kauno fotografijos festivalis Kaunas Photo – Donato Stankevičiaus, Edžio Jurčio bei Mindaugo Kavaliausko fotografijos serijas.

Per šešerius gyvavimo metus Tbilisio fotografijos festivalis tapo tašku, kur susitinka Europos, Azijos ir Viduriniųjų Rytų menininkai, kuratoriai bei fotografijos mylėtojai ir yra ne tik svarbiausias fotografijos festivalis regione, bet ir vienas svarbiausių kultūrinių renginių visame Kaukaze. Pirmasis Tbilisio fotografijos festivalis buvo surengtas 2010 m., bendradarbiaujant su Prancūzijoje vykstančiu festivaliu Les Rencontres d’Arles.

Tbilisio fotografijos festivalyje – gausus Lietuvos fotografijos pristatymasadmin